تاریخچه جام جهانی و جام ملت های اروپا

جام جهانی فوتبال نام رسمی جام جهانی فیفا و مهم‌ترین مسابقات فوتبال درجهان است٠

تاریخچه جام جهانی و جام ملت های اروپا

جام جهانی فوتبال نام رسمی جام جهانی فیفا و مهم‌ترین مسابقات فوتبال درجهان است٠

WM 1990 Italy





Again a World Cup, the 14th, has been carried out in a country, which has had the chance yet. This was Italy - as it did in 1934. The sensation of the preliminary round was the unexpected victory of Costa Rica against Scotland (1:0). Brazil dropped out after it unexpectedly lost against Argentina in the eighth-final (0:1). The semi-finals Germany against England and Argentina against Italy finished with the same result - 1:1 despite of extra time and 5:4 after penalty shooting. Italy became third (2:1) and Germany won the final against Argentina 1:0 and became World Champion for the third time in history.

WM 1990 Italy
Wieder ist eine Weltschale, die 14., in einem Land durchgeführt worden, das die Wahrscheinlichkeit schon gehabt hat. Dieses war Italien - wie es 1934 tat. Die Empfindung des einleitenden Umlaufes war der unerwartete Sieg von Costa-Rica gegen Schottland (1:0). Brasilien fiel heraus, nachdem es unerwartet gegen Argentinien im acht-abschließenden verlor (0:1). Die Halbendrunden Deutschland gegen England und Argentinien gegen Italien beendeten das gleiche Resultat - 1:1 Beleidigung von Extrazeit und von 5:4, nachdem sie Strafegeschossen hatten. Italien wurde Third (2:1) und Deutschland gewann die Endrunde gegen Argentinien 1:0 und stand Weltmeister für das dritte mal innen Geschichte.

1990 ایتالیا

پس از مکزیک، ایتالیا دومین کشوری بود که برای دومین بار میزبان برگزاری مسابقات می شد.در میان 4 دوره ای که جام جهانی با 24 تیم برگزار شد (1994-1982) این دوره با 115 گل، کم گل ترین دوره محسوب می شود و با توجه به نسبت گل به تعداد بازیها ( 2.21 متوسط گل در بازی) دفاعی ترین دوره تمام تاریخ جام جهانی محسوب می شود. در نیمی از شانزده مسابقه مراحل یک هشتم نهایی تا فینال برای مشخص شدن تیم برنده، کار به ضربات پنالتی کشید.این نخستین دوره از بازیها بود که پس از انقلاب ایران در سال 1979، به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد. در زمان پخش مستقیم یکی از بازیها ( اسکاتلند- برزیل) وقوع زلزله ای مرگبار در منطقه رودبار و منجیل، جان هزاران ایرانی را گرفت.کاستاریکا، امارات عربی متحده و ایرلند تازه واردان این جام بودند. این نخستین جام جهانی پس از فروپاشی بلوک شرق بود و آخرین باری بود که تیمهای اتحاد جماهیر شوروی، چکسلواکی و جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) با این عناوین در جام جهانی به میدان رفتند.آرژانتین مدافع قهرمانی در نخستین مسابقه از این دوره در یک بازی غیر قابل پیش بینی، مغلوب کامرون یکی از دو نماینده آفریقا شد. کامرون که در دور مقدماتی همگروه آرژانتین، رومانی و شوروی بود، به عنوان تیم نخست گروهش صعود کرد و توانست با شکست دادن کلمبیا تا یک چهارم نهایی صعود کند و عنوان شگفتی ساز بازیها را نصیب خود کند.در این گروه آرژانتین به سختی به عنوان تیم سوم پس از کامرون و رومانی از گروهش صعود کرد و با شکست دادن برزیل با تک گل کلودیو کانیجا به یک هشتم نهایی صعود کرد.این تیم در مرحله های بعدی در رویارویی با یوگسلاوی و ایتالیا موفق شد هر دو تیم را در ضربات پنالتی شکست دهد و در کمال ناباوری برای دومین بار پیاپی به فینال رسید.آرژانتین در تمام بازیها در یک بازی کاملا دفاعی موفق شده بود تنها با پنج گل زده در مجموع بازیها به فینال راه یابد.اما آلمان غربی، حریف آرژانتین در فینال با 10 گل زده و 5 امتیاز به عنوان تیم اول از گروهش صعود کرد و با شکست دادن هلند و چکسلواکی توانست به نیمه نهایی راه یابد. در این مرحله آلمان غربی مقابل انگلستان قرار گرفت که این بازی پس از 120 دقیقه به تساوی یک بر یک انجامید و نتیجه ضربات پنالتی آلمان غربی را به فینال فرستاد. بازی فینال مانند دوره پیشین، بین آرژانتین و آلمان غربی برگزار شد، اما این بار آرژانتین در مقابل حریف دست و پا بسته عمل می کرد. بازی که عمدتا در زمین آرژانتین جریان داشت تا دقایق پایانی بدون گل مانده بود. در دقیقه 85 خطای مدافع آرژانتین بر روی یورگن کلینزمن، یک پنالتی برای آلمان غربی به ارمغان داشت که آندریاس برمه موفق شد این ضربه را به گل تبدیل کند و همراه برزیل و ایتالیا با سه بار فتح جام، عنوان پرافتخارترین تیم را از آن خود کند.فرانتس بکن باوئر، ستاره فوتبال آلمان مشهور به "قیصر" که در سال 1974 به عنوان کاپیتان آلمان غربی با این تیم قهرمان شده بود، در جام 1990 ایتالیا، در نقش مربی این تیم بار دیگر به این عنوان دست یافت. این نخستین فینالی بود که یکی از دو طرف بازی نتوانست هیچ گلی به ثمر برساند. در بازی رده بندی ایتالیا، میزبان بازیها با پیروزی 2 بر1 در مقابل انگلستان به مقام سوم دست یافت. سالواتوره اکسیلاچی، مهاجم نه چندان سرشناس ایتالیا با 6 گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان جام قرار گرفت.











































































































































































نظرات 1 + ارسال نظر
حسین شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:27 ق.ظ

عکس دستجمعی تیم ملی المان در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را خواستارم .با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد